Tijd voor een park van het grote Walt Disney World. Omdat er voor de 11e slecht weer was voorspeld, besloten we naar de Hollywood Studio’s te trekken. Helaas bleek dat het niet nodig, dit was één van de heetste dagen van de trip. Amerikanen hebben helaas de gewoonte om de airconditioning ala NS op standje ijskast te zetten. Dus, iedere keer wanneer er één van de vele indoorattracties klaar was en we weer buiten gingen, komt er meteen een muur van warmte waar je tegenaan loopt. Beetje jammer, maar als alle Amerikanen dat goed vinden, wie ben ik dan om te klagen? Ik ben maar een gekke toerist natuurlijk.

Er zijn 6 Disneyresorts en 4 ervan hebben meerdere parken. Er zijn 6 Magic Kingdoms, ook wel soort van kopieen van de originele versie in Anaheim, en van de 5 andere parken hebben er twee een gelijk thema: Disney’s Hollywood Studio’s en de Walt Disney Studio’s in Parijs gaan allebei over de film. Dit werkt natuurlijk vergelijken in de hand en ik zal dus verwijzingen naar Parijs flink aanhalen.

In tegenstelling tot veel Disneyfans vind ik de Studio’s op het onderhoud na een prima pretpark. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest (ik moet er zelfs nog een achtbaan doen), maar de Rock & Rollercoaster, Tower of Terror en zeker ook Crush Coaster zorgen altijd wel voor plezier daar. En dan vergeet ik bijna nog Animagique en die fantastische CineMagique. Dus verwacht geen afstraffing voor het park in Frankrijk, maar uiteraard ben ik benieuwd hoe Calimero zich stand houdt tegenover het grote Hollywood.

Allereerst de World inrijden is al spectaculair genoeg, het domein is gigantisch groot.

De bekende trammetjes zijn er ook weer!

De enige foto die ik heb van het middelpunt van het park, de blauwe ontzettend lelijke tovenaarshoed. Hoewel je bij Parijs meteen Studio 1 instapt, heb je na die loods een prachtig zicht op Tower of Terror. De Tower of Terror staat in Hollywood Studio’s ook op een hele gave plek, daar kom ik later wel op.

Wat doe je het eerst in dit park? Wie the Unofficial Guide leest, weet dat je vanwege de populariteit van Toy Story Mania meteen daar naartoe moet voor een fastpass. De fastpass is van 9.25, en pas ruim 3 uur later mochten we erin.

Ik vind dit best een leuk stukje park, maar een beetje vreemd gezet hier. Deze ene attractie is zijn eigen themagebiedje, zoals vrijwel iedere attractie in de Efteling, maar hier staat het gebiedje zelfs apart op de parkmap.

De leuke ingang van deze attractie.

Iemand een potje Scrabble?

De eerste attractie die we dus deden was nee, niet Rock & Rollercoaster, niet Tower of Terror… ik mocht niet kiezen dus gingen we naar wat dichterbij, de backlot tour.

Na zelf in Pearl Harbor te hebben mogen spelen een aardige tramtour gezien.

Tja, ik heb niet veel met die gemaakte tourtjes. Die van Universal in Hollywood is authentiek, die van Movieland in Italie is spectaculair, de rest boeit me niet. Parijs, Orlando, dit kan beter.

Dat wil niet zeggen dat Catastrophy Canyon niet tof is natuurlijk!

Vuur!

En water!

Heel veel water!

De stuntshow hebben we overgeslagen, omdat deze exact gelijk zou zijn aan het exemplaar in Parijs. Daar gaan we geen dure Orlandotijd aan verspillen, hoe leuk deze ook is.

Het is niet zo moeilijk in SF te filmen.

Iedereen heeft altijd gelijk. Op schrijvers na. Hmmmm….

Muppet Vision! Waar ik in de versie van Anaheim nog hoofdpijn kreeg door mogelijk een mindere projector of iets dergelijks, had ik hier nergens last van en kon ik eindelijk gewoon de film eens zien. Leuk hoor, maar niet de beste ooit of zo.

Volgende 3D attractie is Star Tours welke zeker in de smaak viel bij de Star Wars fans onder ons. Erg leuk gedaan met die meerdere shows, weet niet hoe het precies werkt maar de eindscene was anders. Ik dacht dat ook het middenstuk veranderd was, maar misschien heb ik pech door twee keer de Imperial Walkers van Hoth gezien te hebben.

De prachtige locatie voor de volgende Fastpass: Tower of Terror.

Hierna de enige achtbaan gedaan: Rock and Rollercoaster. Na 20 minuten konden we mee en hoewel het natuurlijk dezelfde baan is als in Parijs, is het thema anders. Waar je bij Parijs in een concert rondrijdt, moet je in de Floridaversie nog naar dat concert toe! Gelukkig helpt de manager je door een hele grote stretch limo te regelen naar het concert toe. Leuk gedaan binnenin, maar het blijven maar borden en blacklights op die borden. Niet bepaald speciaal, maar wel effectief. Deze effecten doen het eigenlijk altijd en ik vond deze versie dan ook leuker dan de versie in Parijs.

Omdat het tijd was voor de fastpass van TSM daarheen gegaan en meteen een hele toffe darkride meegepakt: the Great Movie Ride. Een darkride tussen allerlei leuke decors met onder andere een prachtige animatronic van de Wicked Witch of the West van Oz. Leuk dat de bestuurder van het voertuig in de scenes meespeelt en zelfs ruilt van bestuurder halverwege de rit.

Daarna Toy Story Mania eindelijk gedaan. Hoewel ik zelf al de versie in Anaheim heb gedaan, moest ik het toch afleggen tegen een van mijn medereizigers. Jammer dat de rest het geen leuke attractie vond, uiteindelijk blijft het maar schieten op schermen (en bij één van ons werkte het kanon slecht). Nogmaals, ik heb liever ook de mooiere Maus-au-Chocolat in Phantasialand. Ook daar blijft het schieten op schermen, maar die attractie heeft een beter verhaal, ziet er beter uit, en is iets langer. De variatie in projectiel vind ik niet doorslaggevend in de TSM-minigames, ze blijven hetzelfde als de chocolade of de ballen. Alleen de ringen zijn een beetje anders. Al zal ik het niet erg vinden als Parijs ook een TSM zou krijgen, past wel leuk in Toy Story Playland daar.

Vervolgens maar meteen de fastpass bij Tower of Terror gebruikt, wat een meesterlijke attractie is dat. Die van Anaheim en Parijs zijn tof, maar deze heeft een stukje darkride erbij wat hem toch heel anders en een stuk gaver maakt dan de andere ToT’s die ik al doen mocht.

Het is niet allemaal binnen, ik ben echt fan van de vegetatie hier in Florida.

De grootse stuntshow Indiana Jones!

Hmmm, dit lijkt alleen maar op de Temple of Doom…

Maar na een hele irritante cheer-up (voornamelijk door de schelle stem van de presentatrice, kan ze niet veel aan doen) en een stukje show schuiven ze gewoon de boel weg voor nog meer over de top–Indy!

Over de kop slaande auto’s…

Weer een tussenshow, want er moet nog meer decor gaan!

We rijden ook maar meteen een vliegtuig naar binnen!

Hmm, wat zal die tanker doen?

Natuurlijk. Boem.

Echt toffe stuntshow met een enorme hoeveelheid decor en over de top-actie, net als in de Indy films. Jammer dat het wegschuiven wat lang duurt waardoor de irritante cheer up-presensatrice met de schelle stem weer op moest, maar goed, dat is te accepteren met die grote decors.

Tijd naar wat Thibault van OiP benadrukt als”One Man’s Nightmare”. Hoewel we veel Piratesfans en Jack Sparrowfans in ons midden hadden, is deze videomappingminishow best een teleurstelling. Maar als ik Ochtend in Pretparkland moet geloven, zat daar in de vorm van Narnia een nog meer karige attractie.

Gelukkig is de buurman wel een goede attractie; een tentoonstelling over Walt en zijn werk.

Originele filmposters van de eerste films.

Het kleine kasteeltje van Anaheim nog kleiner als schaalmodel.

Walt presenteert in 1964 de Experimental Prototype Community of Tomorrow, wat nooit het EPCoT zou worden wat het nu is.

Hier ben ik ook geweest!

En hier ook en nog niet!

Eerst nog Voyage of the Little Mermaid gezien, wat een prachtige voorstelling. Ik vroeg me al af waarom Animagique niet in Orlando zat, wel hierom dus. Deze show werkt namelijk volgens hetzelfde idee, met behulp van blacklights maken ze de acteurs die vissen laten bewegen op het scherm, inclusief Sabastian en Botje, onzichtbaar. Jammer dat we de techniek toch konden zien doordat we aan de zijkant zaten, en daarom wil ik graag een ongeschreven pretparkwet introduceren die ik doop als de “DisneyWorld-Theaterregel”: Als je een theater ingaat in de World en je komt langs een zijkant binnen, zorg er voor dat je wat volk voor je laat als je een rij hebt uitgekozen. Castmembers sturen die mensen namelijk helemaal naar de andere kant van het theater gestuurd. Blijven zitten in het midden is geen optie, dus laat gewoon wat pechvogels voor die denken de eerste plekken in het midden te pakken maar dan zelf worden doorgestuurd. Het werkt!

De show zelf is een samenvatting in de liedjes van de Little Mermaidfilm, allemaal live gezongen, gaaf hoor! Daar houd ik altijd wel van. Helaas Belle en het Beest gemist door onhandig plannen.

De groep werd nu kleiner, er waren er 4 moe en die gingen terug naar de villa. Ik bleef samen met Mario en Nick voor het avondspektakel Fantasmic. Maar eerst nog een keer Star Tours om te kijken of de tweede film echt wel anders was. Ja! Helaas voor maar één scene, maar in Parijs mogen ze deze update ook zo snel mogelijk introduceren van mij. Hier zie je een showtje met kinderen die getraind worden om tegen Vader te vechten.

Gitaarmuziek!

En nog een paar rondjes op Rock en Tower of Terror en de dag zit er bijna op.

Net als 6000 anderen helemaal achterin het park naar Fantasmic gegaan.

Mickey!

De draak waarin Malificent uit Doornroosje zich in verandert.Gaaf hoor!

En zodra Mickey de slechterikken uit de show verslagen heeft in zijn droom, is het weer gedaan met een beetje vuurwerk. Erg leuk, Fantastic, omschrijft de show denk ik wel goed. Blij dat ik gebleven ben.

De Hollywood Studio’s zijn een grotere versie dan die van Parijs, maar wat er aan attractiekwaliteit is in Frankrijk doet het park (op Armageddon na, maar die heeft Orlando ook met Jack Sparrow) echt niet onder voor DHS. Maar dat neemt niet weg dat ze Toy Story Mania, the Great Movie Ride (al denk ik dat ze hier in plaats van voor CineMagique hebben gekozen) en Star Tours II (weliswaar voor het Parijse Magic Kingdom dan) meteen naar Frankrijk mogen halen.

Plus en min:

++ One Man’s Dream. Integere, oprechte tentoonstelling van Walt’s werk.
++ Tower of Terror. Briljant!
++ Little Mermaid Musical. Prachtig gezongen en mooie technieken.
+ Fantastic Fantasmic!
+ Vekoma LSM bingo! Xpress, en 2 Rocks.
+ Meespelen in Pearl Harbor was best lachen.
+ Indiana Jones’ over de top stuntshow…

- … met een hele irritante cheer-up.
- Defect kanon bij Toy Story Mania. Terwijl de ride zo leuk is!
-- De lelijke tovernaarshoed.
-- Jack Sparrow. Als Narnia hier had gezeten waren er vast nog meer minnen bij gekomen, maar Jack Sparrow was niet veel beter.

Wachttijden:
Rock & Rollercoaster: Maximaal 20 minuten
Tower of Terror: 20 minuten
Toy Story Mania: 40 minuten (fastpass gebruikt)
De rest: verwaarloosbaar

Wack a mole alive mole & trots lid van RCTLand Seniorenclub.