Shoutbox

Wie is online
0 geregistreerd (), 24 Gasten en 39 Zoekmachines online.
Sleutel: Staff Staff Support Team
Nieuwste Leden
Anurag Mishra, Xcilion, Pelledefeijter, Ijskast29, leoniebrandenburg
3200 Geregistreerde gebruikers
Forum Statistieken
3200 Leden
86 Forums
7537 Onderwerpen
203006 Berichten

Max Online: 270 @ Mar 21st, 2011
Advertentie
Onderwerp opties
#199125 - 02/13/2014 12:33 PM Dierentuin doodt giraffe
rumirumi Offline
Aogenees
RCT Superfan

Breda
Dierentuin doodt giraffe Kopenhagen wegens risico inteelt

De dierentuin van Kopenhagen heeft zondag een gezonde giraffe afgemaakt om inteelt te voorkomen. Het jonge dier is aan de leeuwen gevoerd, zei Tobias Stenbaek Bro, woordvoerder van de dierentuin.

Stenbaek Bro zei dat de dierentuin was geadviseerd door de Europese Associatie van Dierentuinen en Aquaria (EAZA) om de giraffe - met de naam Marius - af te maken, omdat er in het fokprogramma van de organisatie al veel giraffes met dezelfde genen zijn. Dierentuinen zijn niet verplicht het advies van de EAZA, die zich het behoud van de wereldwijde biodiversiteit ten doel stelt, op te volgen, maar veel verantwoordelijke dierentuinen zijn wel lid, aldus de woordvoerder. Meer dan twintigduizend mensen ondertekenden een online petitie om Marius te redden. Een individu heeft zelfs vijfhonderdduizend euro voor de giraffe geboden, maar dit werd afgewezen.

Tientallen
Wetenschappelijk directeur Bengt Holst van de dierentuin liet de BBC weten dat de actie om Marius te redden ''veel te ver ging''. De giraffe sparen zou volgens Holst niet in het belang zijn van de soortgenoten van Marius. Om het overleven van de soort te garanderen, moeten volgens Holst de giraffes met de beste genen worden uitgekozen. Hij benadrukte dat de dierentuin jaarlijks enkele tientallen dieren laat inslapen om te zorgen dat dierenbevolkingen gezond blijven.

Animal Rights
Dierenrechtenorganisatie Animal Rights Sweden heeft geen goed woord over voor het handelen van de dierentuin. "Het is geen geheim dat dieren worden gedood als er geen ruimte voor ze is of als de genen van de dieren niet interessant genoeg zijn", schreef de groep in een verklaring. "De enige manier om dit soort praktijken tegen te gaan is door geen dierentuinen meer te bezoeken."

Hoenderdaell
Het lukte het dierenpark niet Marius ergens anders onder te brengen. Verschillend dierenparken zouden op het laatste moment alsnog hebben aangeboden de giraffe over te nemen. Het Noord-Hollandse dierenpark Landgoed Hoenderdaell wilde Marius graag in het park hebben om hem zo te redden van de dood. Maar de dierentuin in Kopenhagen wees dat aanbod af. Hoenderdaell is geen onderdeel van het Europese fokprogramma voor giraffen en kreeg de giraffe dus niet, gaf de dierentuin in Kopenhagen als reden.

''Dat klopt, we hebben ook nog geen giraffen'', zei directeur Robert Kruijff van het dierenpark in Anna Paulowna zondag. ''Onze savanne is bijna klaar en het was een uitdaging geworden om snel een binnenverblijf te bouwen, maar een gezonde giraffe schiet je niet dood. Bovendien deed een Britse dierentuin hetzelfde aanbod en ook daar is Kopenhagen niet op ingegaan.'' Hoenderdaell vangt meer dieren op, zoals leeuwen en tijgers die bijvoorbeeld uit een circus komen.

Redmiddel
De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD) sluit niet uit dat het in Nederland een enkele keer voorkomt dat een dierentuin een gezond dier doodt. Dat gebeurt volgens de NVD echter alleen als uiterste redmiddel, bijvoorbeeld in het belang van de kudde. ''Voor alle dieren met een fokprogramma bestaat een Europese database voor uitwisseling'', aldus directeur Marielle van Aggelen. ''Soms moet een dier de kudde verlaten, omdat dat in het wild ook zo zou gaan.''

Bron: Nu.nl
Bewerkt door TRX; 02/13/2014 02:07 PM.

Omhoog TIP
Advertenties
#199136 - 02/13/2014 02:01 PM Re: Dierentuin doodt giraffe [Re: rumirumi]
rumirumi Offline
Aogenees
RCT Superfan

Breda
Deense dierentuin doodt mogelijk weer gezonde giraffe

Een giraffe in een dierentuin in Denemarken zal waarschijnlijk hetzelfde lot ondergaan als Marius, de gezonde giraffe die zondag werd afgemaakt om inteelt te voorkomen.

De zeven jaar oude giraffe, die toevallig ook Marius heet, woont in het Jyllands Park Zoo. Marius wordt binnenkort waarschijnlijk afgemaakt, omdat hij overbodig wordt voor de dierentuin als het een vrouwtje kan krijgen dat gaat samenleven met een jongere mannelijke giraffe, genaamd Elmer.

Om gevechten tussen het jongere mannetje en Marius te voorkomen, kiest de dierentuin dan voor de euthanasie van het oudere beest.
Dat gekozen is voor de dood van Marius en niet van Elmer heeft te maken met de genetische kenmerken van de giraffes. "Marius is een mengsel van verschillende ondersoorten giraffes," vertelt Janni L°jtved Poulsen, dierenverzorger bij Jyllands Park Zoo. "Elmer is een jonger mannetje met betere genen, een zogenaamde rasechte giraffe."

Zondag ontstond er veel ophef toen bekend werd dat de dierentuin van Kopenhagen een gezonde giraffe had afgemaakt om inteelt te voorkomen.

Bron
Bewerkt door TRX; 02/13/2014 02:03 PM.

Omhoog TIP
#199137 - 02/13/2014 02:03 PM Re: Dierentuin doodt giraffe [Re: rumirumi]
rumirumi Offline
Aogenees
RCT Superfan

Breda
Ik ben vooral benieuwd wat jullie mening hierover is.

Wat ik me vooral afvraag, waar dienen dierentuinen vandaag de dag nog voor?
De meeste dierentuinen proberen te zorgen dat de diersoort niet uitsterft en te fokken, zoals hier ook gebeurd.
Het vreemde zoals bovenstaande hier vindt ik dan echter, dat als er een andere giraffe komt met betere 'genen', de ander overbodig wordt verklaard en afgemaakt wordt.
Wie geeft deze mensen het recht om te beslissen welk dier voldoet aan de eisen, in mijn ogen ben je echt compleet verkeerd bezig als je zo met je dieren omgaat en dan zeker die zogenaamde dierenverzorgers.

We moeten ons echt afvragen waar dierentuinen in deze tijd nog voor zijn, is het vooral een bezienswaardigheid voor de mens, of geven we echt om de dieren?

Omhoog TIP
#199141 - 02/13/2014 02:47 PM Re: Dierentuin doodt giraffe [Re: rumirumi]
jeroen Offline

RCT Expert

.
Origineel bericht van: rumirumi
Ik ben vooral benieuwd wat jullie mening hierover is.

Wat ik me vooral afvraag, waar dienen dierentuinen vandaag de dag nog voor?
De meeste dierentuinen proberen te zorgen dat de diersoort niet uitsterft en te fokken, zoals hier ook gebeurd.
Het vreemde zoals bovenstaande hier vindt ik dan echter, dat als er een andere giraffe komt met betere 'genen', de ander overbodig wordt verklaard en afgemaakt wordt.
Wie geeft deze mensen het recht om te beslissen welk dier voldoet aan de eisen, in mijn ogen ben je echt compleet verkeerd bezig als je zo met je dieren omgaat en dan zeker die zogenaamde dierenverzorgers.

We moeten ons echt afvragen waar dierentuinen in deze tijd nog voor zijn, is het vooral een bezienswaardigheid voor de mens, of geven we echt om de dieren?

Ik vind het vreemd dat ze het dier zomaar afmaken ja. Er moet toch wel een andere dierentuin te vinden zijn die de giraffe over wil nemen....

Omhoog TIP
#199146 - 02/13/2014 03:04 PM Re: Dierentuin doodt giraffe [Re: rumirumi]
rumirumi Offline
Aogenees
RCT Superfan

Breda
@Jeroen bij de vorige giraffe waren er zat Europese dierentuinen die hem wilde hebben, maar volgens de directeur kon dat niet vanwege die inteelt kwestie...
Als ze hem gewoon gecastreerd hadden....

@Michel bedankt voor het afsplitsen van mn post, dit ziet er veel logische uit zo smile
Bewerkt door rumirumi; 02/13/2014 03:05 PM.

Omhoog TIP
#199149 - 02/13/2014 03:12 PM Re: Dierentuin doodt giraffe [Re: rumirumi]
jeroen Offline

RCT Expert

.
Origineel bericht van: rumirumi
@Jeroen bij de vorige giraffe waren er zat Europese dierentuinen die hem wilde hebben, maar volgens de directeur kon dat niet vanwege die inteelt kwestie...
Als ze hem gewoon gecastreerd hadden....

Als een andere dierentuin hem krijgt heb je ook geen inteelt mee XD Want dan is de giraffe weg bij zijn "familie" puh
Bewerkt door jeroen; 02/13/2014 03:12 PM.
Omhoog TIP
#199190 - 02/13/2014 06:20 PM Re: Dierentuin doodt giraffe [Re: jeroen]
Haggis Offline
Dinguh!
RCT Expert

Bavel
Vooropgesteld, het zou ook niet mijn keus zijn om een giraffe of welk dier dan ook zomaar af te maken. Maar ik denk dat hier weloverwogen keuzes zijn gemaakt, door beide dierentuinen.

Om misschien wat nader in te gaan op beide voorvallen, aangezien beide voorvallen iets verschillen van elkaar.

Giraffe Marius in Kopenhagen Zoo:
De eerste is gedood om inteelt te voorkomen. Dat klinkt misschien raar, omdat je zou zeggen dat er genoeg dierentuinen zijn in Europa die de Giraffe op kunnen vangen. 'Probleem' in dit geval is dat het grootste gedeelte van de Europese dierentuinen zijn aangesloten bij de EAZA en het EEP programma. De EAZA heeft als doel om onderling tussen de aangesloten dierentuinen hun dieren te ruilen/wisselen om zo weinig mogelijk dieren uit het wild te halen. Ze willen dus de dieren in het wild met rust laten en met de dieren die in gevangenschap zitten zoveel mogelijk de populatie in stand houden en waar mogelijk uitzetten.

Het EEP programma is het programma voor het fokken met bedreigde diersoorten binnen veel Europese dierentuinen. Hierin worden dus alle geboortes en sterfgevallen binnen de Europese dierentuinen vastgelegd en kan er dus ook gezien worden van wie een bepaald dier afstamt.

Blijdorp co÷rdineert bijvoorbeeld het EEP programma voor de Aziatische olifant en de Komodovaraan. Artis co÷rdineert de zwartvoetpingu´n en de ijsbeer anderzijds.

Door dit onderlinge wisselen van dieren, ontstaat er een grote genenpoel maar op gegeven moment raakt deze genenpoel 'vol'. Probleem wat ontstaat is dat overal in Europa dan broertjes, zusjes, afstammelingen enzovoort gaan rondlopen van een bepaald individu.

Dit is dus ook gebeurt voor de giraffe in Kopenhagen. Zijn genen zijn waarschijnlijk zwakker dan degene waarmee ze door willen fokken en dus wil de dierentuin hem ruilen. Maar binnen de EAZA, lopen te veel broertjes en zusjes rond om hem ergens kwijt te kunnen.

Dan houden ze een aantal opties over waarschijnlijk, waarbij ik mij de volgende kan indenken:

- Overplaatsen naar een dierentuin binnen Europa die niet aan de EAZA gekoppeld zit
- Overplaatsen naar een dierentuin die aangesloten is binnen de WAZA
- Castreren/Steriliseren zodat er geen nageslacht van komt
- Afmaken

Waarschijnlijk hebben ze bij punt 1 en 2 gedacht, dat hij nooit dezelfde levenstijl kan hebben als die die nu had. Dus omgeving die niet klopt, onderhoud en zaken van de dierentuin die minder zijn.

Probleem bij punt 3 is, is dat de giraffe wel nog steeds zijn hormonen blijft produceren en seksueel actief blijft. Dit zou negatief voor de groep kunnen uitvallen en zou er ruzie kunnen ontstaan binnen de groep. Onrust binnen de groep wil je ook niet hebben, aangezien je dan weer kan gaan overplaatsen wat niet goed voor je groep is.

Blijft over punt 4, het is ook niet mijn keuze en ik heb ook liever dat ze hem overgeplaatst hadden of in ieder geval in leven konden houden. Maar waarschijnlijk heeft de dierentuin hier een weloverwogen beslissing genomen.

Giraffe Marius in Jyllands Park Zoo:
Voor het grootste gedeelte geldt hier hetzelfde verhaal als voor de giraffe in Kopenhagen Zoo. Het grote verschil, wat hier ook nog een rol bij speelt is dit:

Quote:
Marius is een mengsel van verschillende ondersoorten giraffes

Deze giraffe is dus een mengsel van verschillende soorten. Hij kan dus genen bezitten van een Masai giraffe, een Rothschild's giraffe en een kordofan giraffe. Aangezien de EAZA met het EEP programma zoveel mogelijk rasechte dieren wil creŰren en geen mutaties van bepaalde soorten wil hebben, heeft het dus nauwelijks zin om deze giraffe op te nemen in het fokprogramma. Hierdoor kom je dus eigenlijk weer bij het eerste geval terug en heb je dus weer verschillende keuzes die je kan doen met de giraffe.

Er zijn meerdere diersoorten te noemen waarbij er door gen-mutaties een ondersoort ontstaat die je het liefst niet wilt hebben. Ze verdienen het wel om te leven, maar ik zou er niet mee gaan fokken:

- Witte tijgers, door een recessief gen wat de kleur bepaald. Al deze tijgers stammen bijvoorbeeld af van 1 individu, wat nooit een sterke genenpoel kan hebben.
- Lijgers/Teeuwen, door invloed van de mens een kruising van een Tijger en een leeuw.

Voorbeelden waar we waarschijnlijk allemaal wel eens van gehoord hebben, waar niet mee gefokt hoort te worden.

Om uit uiteindelijk terug te komen op de vraag van Stijn:

'We moeten ons echt afvragen waar dierentuinen in deze tijd nog voor zijn, is het vooral een bezienswaardigheid voor de mens, of geven we echt om de dieren?'

Een dierentuin binnen de EAZA heeft als doel om diersoorten op een zo goed mogelijke manier in stand te houden. Dit doormiddel van het uitwisselen van dieren binnen Europese dierentuinen en ze niet uit het wild te halen. Dit zou voor overleving van de diersoorten moeten leiden en uiteindelijk het terugplaatsen van dieren in het wild.

Daarnaast proberen veel dierentuinen (ook met behulp van EAZA) om projecten en educatie's op te zetten voor kinderen en volwassen, om te laten zien hoe belangrijk de natuur is voor de wereld.

Ik denk dat dierentuinen op dit moment nog steeds van belang zijn voor het behoud van onze kostbare natuur. En dat dit naar buiten komt vind ik persoonlijk eigenlijk weleens een keer nuttig, om zo een discussie los te maken bij mensen.
"Veel meer dan een politieke partij is NAC een soort dorpskroeg met beslagen ramen, waar het kabaal wordt overstemd door muziek en klinkende bierglazen. Soms is er ruzie, of heibel in de tent - en wordt de geschifte directeur de deur uit gemept, figuurlijk dan, als dank voor een schuld van een miljoentje of elf. Maar een dag later is iedereen er weer, proostend op het leven."

Quote: Sjoerd Mossou

Omhoog TIP